snuttegubbe

Alla inlägg den 3 mars 2010

Av mia pekkarinen - 3 mars 2010 11:09

OBS!! Texten har inte jag skrivit, har kopierat den från en annan bloggare.

http://nnattisss.blogspot.com


Alla ni mammor som tar ut föräldrapenning på lägstanivå, är föräldralediga och planerar att vara hemma längre än ett år, ni kan bara glömma det! Enligt försäkringskassans nya regler så får du bara vara hemma till dina dagar är slut (+ ca 30 dagar som du får flytta över från din partner) om du inte jobbat tillräckligt länge innan du fick barn. Alltså, tar du ut penning på lägstanivå 5 dagar i veckan (jag gör så) så räcker dina egna dagar i ungefär 11 månader. Tar du ut ersättning 7 dagar i veckan så innebär det att du inte ens kan vara hemma med din bebis till han eller hon fyllt ett år! Hur vridet är inte det? Barnen får inte ens gå på dagis förrän vid 1 år och de är inte garanterade någon dagisplats förrän vid 1 år och 4 månader. Är det meningen att man ska börja jobba innan det ens är lagligt att lämna bort sin bebis?
Jag räknade ut att med Dennis dagar som han kan flytta över (alla utom 60, och man har ju 240 var) så skulle jag kunna vara hemma i ungefär 1½ år, OM det skulle vara så att jag inte får något jobb, vilket är ganska svårt i dessa tider.. MEN NEJ, då finns det tydligen en ny lag som säger att mammor med ersättning på LÄGSTANIVÅ (som alltså inte jobbat tillräckligt länge innan barnet landade) inte får ta ut dagarna som pappan kan flytta över??? Nej, för då måste man först skaffa sig ett jobb, jobba med lön i mer än 480 dagar, först då får man ta ut föräldrapenning igen. Man har alltså sina dagar, som man är berättigad till, men man når dem inte? Man får inte tillgång till dem förrän man jobbat i 1½ år! Inte nog med att lagen är dålig i sig och ett jäkla särbehandlande, informationen har inte framgått någonstans? Inte en enda gång då jag sökt föräldrapenning har jag kunnat läsa något om detta, utan jag fick höra det via min storasyster som ringde försäkringskassan igår då hon var förvånad över att hon inte fått tillräckligt med föräldrapenning. Då hade alltså hennes tid runnit ut och det fick hon reda på samma månad som hon inte får mer pengar. Visst är det underbart?
Skriver detta för att varna er. Använd era dagar sparsamt om ni inte vill stå där efter ett år utan jobb och utan ersättning, kanske utan dagisplats?
Jag kan inte förstå hur de kan tycka att en mamma med jobb har mer rätt till att vara hemma med sitt barn än en mamma utan jobb? Är man en sämre mamma och människa för det?

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Bloggar om livet som 18år och tvåbarnsmamma.

William 08.11.25
Marcus 09.12.30

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010
>>>

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards